First night!!! Orientation day.

First night!! and Orientation day.

Vannacht kwam ik er achter dat de gemiddelde Zambiaan kleiner is dan mij. Aangezien ik niet lang uit kan liggen omdat het bed 10cm te klein is. Al met al heb ik goed geslapen. Uiteindelijk beter dan verwacht. Om 8 uur heb ik ontbeten met een aantal andere vrijwilligers. We kregen 2 geroosterde sneetjes brood met vloeibare pindakaas. Veel vrijwilligers hebben hier hun eigen ontbijt bij. Gelukkig had ik nog wat crackers bij mij om het eten hier aan te vullen.

Om 10:30 kregen we informatie over wat praktische zaken, cultuur, de manier van groeten, en andere kleine dingen. Met name het groeten is mij bij gebleven. Zo kwam ik er achter dat de Zambianen graag knuffelen. Kennedy demonstreerde dit. Eerst geeft je een normale hand, dan grijp je over naar een greep met alleen de duimen. Daarna switch je Weer naar een gewonen hand en geef je de persoon voor je een knuffelen. Het is eigenlijk de drie kussen die we en Nederland geven, alleen dan anders. Een ander dingetje wat wel leuk is om te weten is dat je hier ook op een andere manier kan betalen dan met geld. Zo legde Kennedy uit dat je ook spullen kunt ruilen. Bijvoorbeeld als degene die je spullen wilt verkopen je pet mooi vind kan het zo maar voorkomen dat hij die wil ruilen voor spullen die hij verkoopt.

In het vrijwilligershuis krijgen we 2 keer op een dag warm eten. Deze middag stond er rijst op het menu. Met een soort vlees wat ik niet kon plaatsen. Later hoorde ik van een andere vrijwilliger dat het geen echt vlees was. Maar soja of zoiets. Het was in ieder geval goed te eten.

Rond 14:30 werden we opgehaald en kregen we een rondleiding door Livingstone. We werden door een taxi afgezet bij een plaatselijke markt. Gelijk bij het eerst kraampje was het raak. De man groette mij en zij, "sir I like you cap, want to trade". Ik stond werkelijk met me mond vol tanden. Van alles wat Kennedy had gezegd was niks gelogen. Helaas ben ik pas net hier en heb ik die pet nog 33 dagen nodig. Anders had ik hem waarschijnlijk geruild. Dit zelfde volgde bij de 5 kraampjes waar we ook nog langs kwamen. Ze verkochten allemaal de typische Afrikaanse beeldjes. Sommige verkochten ook schilderijen geschilderd op een bepaald soort stof. De volgende tussenstop was de bank. Hier heb ik mijn euro's met de Zambiaanse valuta -kwacha- kunnen wisselen. 1 euro is ongeveer 10 kwacha. Na een kleine 45 min in de rij staan konden we doorlopen naar een telefoon zaak. Hier kochten we voor 2 kwacha een nieuwe simkaart waarmee we internet tegoed konden kopen. Ik kocht ongeveer 2gb mobiele data voor 185 kwatcha. Daarna zijn we doorgelopen naar de supermarkt, waar ik flessen water en wat snacks heb gekocht. Ook kocht ik wat müsli voor het ontbijt van morgenvroeg. Dit was het einde van onze Tour door de stad. We namen afscheid van onze gids en hebben nog een drankje gedaan bij Kubu café.

Na een overheerlijke chocolade milkshake, zijn we in een taxi gestapt en voor 5 kwacha per persoon afgezet bij het vrijwilligershuis. We waren met 4 personen. Dus voor 2 euro zijn we thuis afgezet. Nou, daar ga ik geen 45 min de berg voor op lopen.

Eenmaal thuis hebben we ons bij een aantal andere vrijwilligers gevoegd. Ik ben in een hangmat gaat liggen en probeerde iets voor mijn blog te typen. Even later liep er een joekel van een kever op de grond. Het leek op een kakkerlak maar het was niet goed te zien. Ik zag de andere vrijwilligers gespannen naar het beest kijken, en de voeten op tillen.

Vanavond stond er pasta op het menu. Nu met ik geloof wel echt vlees en wat rauwkost. Vooralsnog heb ik geen klagen over het eten. Het is anders dan ik gewent ben, maar vind het niet smerig.

Ben vanavond vroeg mijn bed ingedoken om dit blog te schrijven en fit te zijn om morgen op het project te beginnen. Kijk er ontzettend naar uit.

Reacties

Reacties

Leon

Klinkt goed Vincent , ben alleen benieuwd naar hoe het daar nu uitziet , die 1000 foto's die je kan plaatsten krijg je op deze manier nooit gevuld ,3 foto's per dag dat zijn er 100 op de hele vakantie. Haha groetjes je pa

Paul en Amanda

Mooiw ervaringen geweldig. Geniet ervan en we zijn heel benieuwd naar de rest.

Marleen

Hoi Vincent. Fleurig kamertje heb je! Fijn dat je het naar je zin hebt. Veel succes met je project morgen. Foto's Foto's..... We zijn nu aan het wachten op de landing in Peru van Yves

Yvonne

Geniet ervan Vincent en ik ben benieuwd hoe je verhaal verder verloopt.
Groetjes uit Echt.

Elise Heggen

Wat een avontuur, Vincent. Nog maar net eraan begonnen en al zoveel bijzondere dingen meegemaakt. Leuk, dat je in "ver-weggiestan" gaat werken en daarbij een totaal andere wereld leert kennen.
Groetjes, Elise

Elise Heggen

Hoi Vincent,
In korte tijd al vanalles meegemaakt. Leuke mix: werken en cultuur snuiven. Je gaat er mensen helpen, maar zorg ook goed voor jezelf, hè!

Groetje, Elise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active