Wat een lekker weekend!!!!

Het weekend begon natuurlijk met een lekker avondje stappen. Op deze avonden leer je de andere vrijwilligers pas echt kennen. Het was een leuke, gezellige avond. Rond 03:00 waren we thuis en konden we gaan slapen. Om 06:00 ging de wekker weer we werden namelijk om 06:30 (african-time 07:00) opgehaald om op safari te gaan. Het was ongeveer 1 uurtje rijden, voordat we in Chobe (Botswana) waren.

De safari begon met een adembenemende river cruise door de rivieren van het Chobe national park. Chobe national park heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer. Zoals ik al zij begon de safari met de river cruise. Het duurde niet lang voordat we het eerste nijlpaard gespot hadden. Niet veel later volgende de eerste krokodil, visarend, buffel, en zelfs een olifant aan de waterkant. Er zaten veel nijlpaarden en krokodillen, je raakte en niet naar uitgekeken. Iedere keer dat je de wilde dieren vredig zag lopen of zwemmen, voelde je je heel kwetsbaar en klein. Gelukkig hadden we een leuke grappige gids die wist wat hij deed. We konden op sommige momenten heel dichtbij komen. Zo konden we een krokodil van nog geen meter afstand bewonderen. Hij vertelde ook veel over de beesten. Hij kon onderandere zien hoe oud ze waren en of en een mannetje of vrouwtje was. Aan kennis kwam hij absoluut niet te kort.

Na de river cruise kregen we lunch bij een lodge. Ik heb deze hele week nog niet zo goed gegeten. Het was ontzettend bunkeren voor de rest van de week. Het was een buffet met allemaal lekkeren gerecht. Iedereen heeft hier 2 vollen borden leeggegeten. Na ons helemaal te hebben volgevreten, zijn we in de jeep gestapt en zijn we Chobe national park ingereden, wat een avontuur. Het was absoluut prachtig. De gids vertelde dat ze hier een van de hoogste populaties olifanten hebben. Het duurden dan ook niet lang voordat we de eerste kudde tegenkwamen. Over de hele dag hebben we der misschien wel 300 gezien. We hadden ook een moment waar we in het looppas van de olifanten stonden. Omdat de olifanten zo gewent zijn aan de mensen en de auto's liepen ze rakelings langs de jeep. Letterlijk nog geen meter van ons af. Het was een broed kudde met moeders en kleine olifanten van nog geen jaar oude. Het staat op 3 in mijn top 5 mooiste safari momenten. Ook de impala's kwamen heel dicht bij. Het zijn mooie beesten die in een kuddes van 1 mannetje en 20 vrouwtjes leven. Maar in de middag komen alle kuddes bij de rivier bij elkaar. Ook de giraffen werden vrij snel die dag gezien. De gids liet ons zien wat het verschil tussen het mannetje en het vrouwtje is. De giraffen kwamen jammergenoeg niet heel dichtbij. Maar het is absoluut hilarisch om de beesten te zien rennen. Het ziet allemaal zo lomp uit. Later op de dag gingen we op zoek naar de leeuwen. De leeuwen schuilen overdag, omdat het veel te warm voor ze is. Na uren zoeken kwamen we uiteindelijk een aantal leeuwinnen tegen die aan het uitrusten waren. Er lagen er een stuk of 7 bij elkaar. Een had een halsband om, voor onderzoek naar het gedrag in het park. Het was absoluut een prachtige afsluiter van de dag. Na de leeuwinnen moesten we ons haasten om op tijd bij het kamp te zijn. Letterlijk. Een race tegen de klok. We moesten voor het donker op het kamp zijn omdat vanaf 18:30 de rangers in het park rondlopen. Het kamp ligt midden in het park. Later kregen we bij het kampvuur een uitgebreide uitleg waarom de gids zich moest haasten. Het was namelijk zo dat dit park jaren geleden geterroriseerd werd door stroperij. Met de komst van de rangers is dit enorm terug gedrongen. Dit komt omdat de stropers ter pekken worden neergeschoten wanneer ze s'nachts in het park lopen. Stropers zijn er nog steeds, maar zelden. De gids vertelden ook dat de rangers een om het kamp heen in de bomen zitten om ons veiligheid te bieden. Ze beschermen ons niet van de wilde dieren maar van eventuele stropers. Vroeger waren niet alleen de dieren het slachtoffer van stroperij. Maar werden toeristen s'nacht beroofd. Nu kun je dus begrijpen dat het gevaarlijk is als je na 18:30 nog in het park rondrijd en de rangers je voor stropers aan kunnen zien.

Bij aankomst in het kamp kregen we een rondleiding. We kregen de tenten te zien, de eettafel, en het toilet. Het toilet was een gat in de grond met een afscheiding er omheen. De groep bestond het merendeel uit meisjes. Ik kan je vertellen het was net alsof je een aflevering van Echte meisjes in de jungle aan het kijken was. Absoluut hilarisch. Het op kampvuur bereide eten was verbazingwekkend lekker. Lekkere kippenpootjes met rijst en groeten. De nachten zijn hier absoluut het einde. Ik heb nog nooit een sterrenhemel gezien die zo helder was. Dat in combinatie met de beesten geluiden maakt de mooiste avond/nacht tot nu toe.

Vroeg in de morgen zijn we weer op pad te gaan om te kijken of we nog wat leeuwen konden spotten. Maar het eerste wat we zagen was een mega kudde van wel 1000 buffels. De focus lag echter op de leeuwen. Na een aantal uren rondrijden kwamen we verse voetstappen van een leeuw tegen. We zijn deze gevolgd maar hebben helaas niks kunnen vinden. We kwamen wel een kudde zebra's tegen. We leerden dat je de strepen van een zebra kunt vergelijken met een vinger afdruk. Iedere zebra heeft zijn unieke print. Teleurgesteld gingen we terug naar het kamp om te lunchen. Na de lunch ging de zoektocht verder. Maar niet naar de leeuwen, voor de leeuwen was het al te laat en te warm geworden. Daarnaast moesten we om 15:00 het park uit zijn. We hebben nog een aantal olifante, giraffe, zebra's, impala's, buffels en nog wat bijzondere vogels gezien. We maakte een stop op een heuvel met een prachtig uitzicht. Hier maakte we een groepsfoto en gingen verder met het laatste 1,5 uur van de safari. Ik was aan het genieten van de wind en de zon toen onze gids opeens iedereen uit zijn relax modus haalde. Het riep "Leopard", iedereen stond gelijk op het puntje van zijn stoel omdat de luipaard zich normaal niet laat zien. En al zeker niet rond deze tijd. We reden letterlijk nog geen meter van het dier vandaan. Het keek niet eens op van ons en ging gewoon verder waar zij mee bezig was. We volgende haar totdat het niet meer kon. De gids vertelde dat ze aan het jagen was, want we zagen haar langzaam naar een aantal antilopen sluipen. Helaas hadden we geen tijd om daar op de wachten. uiteindelijk waren we maar een half uur te laat het park uit. Gelukkig zijn we hier in Afrika en maakte het niet uit. De "african time" is hier nu eenmaal deel van hun cultuur.

Mijn Top 5

5 Kudde impala's dicht bij de jeep.

4 kudde van 1000 buffels in de morgen

3 Overstekende Olifanten rondom de jeep.

2 leeuwinnen relax in het gras

1 Luipaard van het laatste uur.

Alles foto's zijn de bekijken onder het tab foto's. Deze worden morgen middag geüpload wanneer ik ergens WiFi kan vinden.

Groet Vincent.

Mama

Lieve schat, wat een geweldige ervaring.
Voor nu lekker slapen en morgen weer een bijzondere werkdag in de kliniek.

Meggie snoeren

Super die ervaringen van je lezen super heel veel plzier

Elise Heggen

Hoi Vincent,

Nou, je hebt al heel wat beleefd in korte tijd. Zo'n safari lijkt me geweldig. Compliment trouwens voor je verhalen: ze zijn zó levendig, dat het lijkt alsof ik er zelf bij ben. Succes met de volgende week!

Groetjes, Elise

Arie en Nelly van Oudheusden

GEWELDIG !!!

Desiree Vreeswijk

Boh Vincent .
Wat geweldig om allemaal mee te maken, je ziet aan je schrijven dat je er helemaal vol van bent ,geniet maar lekker verder van deze prachtige ervaring!!

José Rozema

GE-WEL-DIG!!!!!!
xxx

Familie Valkenburg

Hallo Vincent. Wat mooi om te lezen dat je je nu al eigen voelt en met zoveel plezier alles vastlegt in deze blog.
Ga je zeker blijven volgen. Groetjes.

Kick, Noah, Martine & Edwin

Hoi Vincent, super om je blog te lezen. Wat een goede en indrukwekkende actie van je. En wat je schrijft over Chobe en de Victoria falls doet ons helemaal terugdenken aan onze mooie ervaringen daar vorig jaar! Geniet!!!