National holiday!!

Dit weekend hebben we kennis gemaakt met de nieuwe vrijwilligers. Een groep van ongeveer 15 geloof ik. Heb helaas nog niet de kans gekregen met iedereen te praten. De meeste zijn wel oké en passen goed in de groep. Het mindere puntje is dat de dominantie van de Nederlanders begint te verzwakken. Het zijn nu de Nieuw-Zeelanders die in grote getallen zijn in dit vrijwilligershuis.

Vandaag was het een nationale feestdag in Zambia. Maar ondanks dat heb ik vandaag nog veel gedaan. Zo ging vandaag de wekken om 7:30 uur, heb ik ontbeten en ben ik gaan uithelpen op de "contruction site". Dit is een ander project waar ze vandaag wel een handje hulp konden gebruiken. Het is een klein bouwterrein waar ze iets aan het bouwen zijn. Er staan 2 huisjes die al half af zijn. Waar nog geen ramen en deuren in zitten. Het is een kaal betonnen huisje waar nog veel werk verricht moet worden. We vroegen aan 2 mannen die aan het werk waren wat we konden doen. Ze zeiden dat we eerst al het materiaal moesten halen. Cement, gereedschap, ramen, en 2 kruiwagens. We tilden 7 ramen van A naar B, denk dat het net 200m lopen was. Het waren ramen zonder glas maar met metalen tralies. Je ziet duidelijk dat het huis goedkoop moet zijn, en niet zo zeer kwalitatief. Ik keek mijn collega vrijwilligers aan en zij dat we dit nooit in een halve dag af krijgen. Maar goed we zijn begonnen met gaten in de eerste muur te slaan. Het duurde lang en was ook nog vermoeid. De zon scheen en het was wel 30 graden. Nadat ik de gaten in de muur had geslagen konden we het raam in de gaten laten vallen. Nu moesten we het met cement in de muur fixeren. Na het raam de hebben gefixeerd was het al 12 uur en zat de halve dag der al op. Nu moesten we de andere 6 ramen weer terug tillen. Gelukkig kregen we wat hulp van de lokale kids.

Na de lunch heb ik met kennis gemaakt met nog wat nieuwe vrijwilligers. Verder nog met wat oude en nieuwe vrijwilligers een kaartspel gespeeld, en later naar de supermarkt geweest.

Om 16:00 moest ik weer thuis zijn omdat ik met de kinderen van het dorp wilden voetballen. Zoals velen van jullie weten ben ik absoluut geen held in voetbal. Maar ja iedere maandag is "soccer club", en komen er wel 30 kinderen uit het dorp naar het voetbalveld om met de vrijwilligers te voetballen. Het is leuk om te zien hoe fanatiek de kinderen zijn. We konden helaas geen teams onderscheiden. Dit maakte het wel moeilijk om te zien wie bij je in het team zat. Moet eerlijk zeggen dat ik gewoon heb gekeken wie de goede kant op rende. In al mijn onhandigheid met de voetbal toch nog 2 keer kunnen scoren. Uiteindelijk moest ik na 1 uurtje de handdoek in de ring gooien. Ik was helemaal kapot. Ben langs de lijn gaan zitten met een aantal andere vrijwilligers. Hier heb ik nog wat kinderen kunnen amuseren. Een groepje meisjes was een soort trefkans aan het spelen. Natuurlijk heb ik een paar balletjes meegedaan. De 2 kleinste kinderen van de groep heb ik op een andere manier bezig gehouden. Ik zette de kleine op mijn nek en ging rondjes draaien. De kleine vond het helemaal geweldig. Het was net kindervankantiewerk.

Morgen is het weer baby weeg, en vaccinatie dag. Ben benieuw hoeveel moeders met kinderen er vandaag langs komen.

Reacties

Reacties

Jose Rozema

Wat weer een mooi verhaal....tjah en wie weet Vincent ruil je toch nog het handbal in voor voetbal. xxx

Oma en Opa Berg

Mooie bloesjes. Wie zegt dat je twee linker hande had. Je bouwd zomaar een huis. Petje af. We zijn blij dat alles zo goed gaat.

thean

Verpleger en bouw vakker petje af

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active